Daniële op reis door Zuid-Amerika

Argentijnse passie

Het vooroordeel is waar, de Argentijnen zijn érg gepassioneerd. De Argentijnen doen álles met passie. Nadat ik zelf in Groningen bij mijn tangodocenten al een beetje van deze Argentijnse passie heb aanschouwd, is het hier in Argentinië overduidelijk gebleken.Mijn zusje en ik hebben dit wel ervaren na 3 weken Argentinië.

Argentijnenkunnen je bijvoorbeeld erg gepassioneerd naroepen op straat. Zowel jong als oud. Niet voor niets hebbenZuid-Amerikanen4 woorden voor schoonheid; bonita, guapa, linda, en hermosa. Ze laten dan ook geen kans onbenut om 1 of meerdere van deze woorden te uiten. Wat erg irritant is, is het geluid wat de mannen er dan bij maken. Het lijkt op een leeglopende balon, een soort pssssshd. Erge afknapper, vooral als een opa het doet! Geef ons dan toch maar de Hollandse nuchterheid in dit geval.

Dan heb je natuurlijk de liefde voor de dans tango. Er is in Buenos Aires zelfs een hele wijk met Milonga´s (tangobars), tangowinkels en tangoscholen, genaamd San Telmo. Op zondag overdag is alles erg comercieel en moet je overal voor betalen (zie foto beneden; daar heb ik voor betaald en dus passieloos), maar´s avonds barst de echte passie los. Op het centrale plein in de tangowijk dansen de Argentijns tangopaartjes onder het maanlicht. Leeftijd speelt geen rol. Hier kunnen wij Nederlanders een voorbeeld aan nemen. Voor dansen op straat zijn wij koude kikkers helaas te beschaamd en te afstandelijk. Toen ik zelf een dansjemoest wagen op het plein met een stokoude Argentijn had ik hier ook mee te kampen, dansen met een wildvreemde.Maar al snel word je meegesleept door de betovering van de dans. In Nederland hebben we natuurlijk ook niet zo´n mooie nationale dans, want wie gaat nou elke zondagavond de klompendans doen of jumpen op het marktplein..

Naast vrouwen en de tango, zijn paardeneen belangrijk element in de Argentijnse cultuur.Op de pampasvan Argentinië heb je de gaucho´s, de Argentijnse cowboys. In de stad uit de passie voor paarden zich in paardenraces en natuurlijk polo. Dit laatste hebben we helaas niet mee kunnen maken, het polo-seizoen is hier net als het voetbalseizoen afgelopen. Maar op de paardenraces hebben we de passie voor paarden wel ervaren. Overal schreeuwende en springende mannen, voornamelijk opa´s, waarvoor we bang waren dat ze een hartaanval kregen! Zelf werden mijn zusje en ik ook bevangen door het gokken en hebben we 5 rondes meegedaan, aangezien de minimale inzet toch maar 25 eurocent was. Met mijn zusjes natuurlijke gevoel voor paarden, en mijn kansberekeningen hebben we ons best gedaan, maar het mocht niet baten. Steeds werd onze nummer 1 tweede. En toen we onze nummer 1 een keer op de tweede plek hadden gezet, werd hij eerste. Maar het nam niet weg dat de spanning te snijden was en de passie te voelen.

Als laatste bestaat er de passie voor eten en dan met name vlees. Je hebt hier restaurants waarin in het midden een grote barbecue staat waar de heerlijkste lappen vlees op worden gebakken. Families schijnen minstens 1x per week zelf te gaan barbecuen. Het vlees is hier dan ook erg goed (en goedkoop) dus die passie is voor ons buitenlanders geheel niet vervelend!

Dat de Argentijnen gepasioneerd zijn is dus duidelijk. Dit wordt misschien nog wel extra versterkt doordat het hier nu zomer is. Aangezien de Argentijnen in de hitte die hier heerst (35 graden) extra afgekoeld moeten worden, heb je in elk gebouw airco. Dit resulteert tevens in druppels aircowater die uit de aparaten sijpelen op straat. Je kan de straat niet op zonder nat te worden van straaltjes water komend van bovenaf. Mijn zusje en ik waren erg blij toen we ontdekte dat het van de aircoaparaten afkomstig was, en niet uit regenpijpen, of uit vogels..

Er zitten dus voordelen en nadelen aan de Argentijnse passie. Misschien zijn Maxima en Alexander wel de ideale mix wat betreft twee culturen. De Hollandse nuchterheid met een vleugje Argentijnse passie..

Saludos De Jimmy

Vaya! Que guapa te ves en esa foto, bailando tango o milonga?

Besito,

Jimmy

Sacha

Hoi Daantje,

Wederom weer een goed verhaal en wat een mooie foto, heel professioneel. Nog een paar dagen en dan kan ik je verwelkomen in ons kikkerlandje. Ik kan niet wachten om je na een lange tijd weer live te zien. Tevens kunnen we weer genieten van mama's lekkere appeltaart.

Kus van Sacha

Emma

Wat een super mooie foto Daan!! Hele goede reis terug alvast meis, geniet van je laatste dagen! Dikke kus, Em

Ina Lentink

Hoi Daniële, wat een schitterend verhaal en je staat geweldig op de foto enig.
Groetjes ook aan Silvia.

mieke

Hoi Daniële,we hebben gelukkig nog 1 keer mogen genieten van een verhaal. Ook al is de foto van een wegwerpcamera je staat er heel goed op.Allebei een goede vlucht en tot ziens woensdagavond en dondermorgen.Groetjes en liefs van mij.

Mariska

Hi Daan,
Wat een mooie afsluiter! Je hebt er duidelijk van genoten. Ik vind het leuk om je snel weer te zien! Tot snel.
Veel liefs, Mariska

mely

bedankt voor alle fotos en reis verhalen,goede reis voor jullie beide.
kusjes,mely en frans

Melina

Hey daan!!! Wat weer een top verhaal en prachtige foto! Ben benieuwd wat je in ons koude, niet-op straat-dansende landje gaat doen met al je danspasjes! Op zoek naar een nieuwe hemmingways? ;) Ik ben voor!
Tot heel snel, schat! Hoop dat jullie een fijne reis terug krijgen.
Liefs Melina

Leoni

heeej Daan,

Wat een geweldige foto's!! En warm weer.. Hmmmm... hier lijkt het op het moment wel herfst. Storm, regen bah...
Hoop dat je een goede terugreis hebt!
Liefs leoni

Willem

Hallo Daantje en Sil. Leuk dat jullie beiden zo veel hebben meegemaakt. Ik denk dat jullie het meest hebben beleefd in Buenos Aires en met name in San Telmo. Neem wat van de Argentijnese passie mee naar huis en misschien kunnen we wel zo'n BBQ van de zomer organiseren. Ik vind het fijn dat jullie het zo naar zin hebben gehad. Ik hoop dat jullie een goede terugreis zullen hebben. Ik zag op het journaal van de week dat er wat relletjes waren op luchthaven Ezeizo dit i.v.m. dubbelboekingen bij Aerolineas Argentinas. Gelukkig vliegen jullie niet met die luchtvaartmaatschappij. En mogelijk is het probleem al weer opgelost. tot spoedig ziens in het relatief warme landje aan de Noordzee. Veel liefs, je vader.

Charleen

Hee Daantje!! Ben je inmiddels alweer in huize Billie? Ik ben benieuwd naar als je verhalen straks, wat gezellig dat we dan weer lekker kunnen kletsen!
Hier in Melbourne is het weer niet zo top, maar ik ben toch op jobjacht dus een beetje kou is niet erg!

Heel veel liefs,
Charleen