Daniële op reis door Zuid-Amerika

Verschillende landen, verschillende impressies

Vier maanden geleden was Zuid-Amerika voor mijn één groot continent met één dezelfde cultuur. Ik had al menig verhaal gehoord over de macho-mannen, de salsa-cultuur en de rijst met kip. Ik weet inmiddels dat Zuid-Amerika als één groot land te beschouwen, geen recht doet aan de mooie verschillende landen die het bezit. Er zijn wel veel overeenkomsten, maar na mijn 4-maandse reis heb ik de bijzondere verschillen ook mogen ervaren.

Wat het meest opvalt is het verschil in welvaart. Zodra ik met mijn (62-uur durende) bus Chili binnenreed, viel het me al op. En toen ik in Argentinië kwam, werd het voor mij bevestigd. Argentinië en Chili liggen qua welvaart voorop Ecuador, Peru en Bolivia. En van die drie armere landen is Ecuador, met de dollar,het meest welvarend, en Bolivia het armst. Ter vergelijking, een taxirit in het centrum van de hoofdstad van Argentinië kost 8 tot 15 pesos (=2 tot 4 euro), in Ecuador standaard 2 dollar (= 1,5 euro) en in Bolivia 10 Bolivianos (= 0,10 eurocent). Zowiezo zijn deze landen goedkoper dan Nederland natuurlijk, waar een taxirit in het centrum 10 euro kost. Bolivia, het goedkoopste land, is daarom ook een goede plekomsouveniers te kopen dus, maar helaaswas ik me in Peru al te buiten gegaan en kon ik het in Argentinië ook niet laten..!

Bolivia lijkt ook achter te lopen wat betreft de educatie. Dit uit zich onder anderen in het percentage Engelssprekenden. In Bolivia nada en Argentinië staat met stip op één. Met Buenos Aires de meest Europese stad van Zuid-Amerika, waar de gehele bevolking Engels spreekt, van jong tot oud. In Peru kunnen voornamelijk de jongeren Engels spreken, in tegen stelling tot de oudere bevolking daar. Wat overigens mijn Spaans niet ten goede kwam, omdat iedereen Engels met je wilt oefenen! Ik heb op mijn opvangproject AMAS kunnen ervaren hoe vergevorderd het onderwijs in Peru op het moment is. Vakken als logica, communicatie en scheikunde op de basisschool. En een Engels gramaticaboek die ik pas op de middelbare school kreeg!

Wat betreft de Zuid-Amerikaans natuur zijn er veel overeenkomsten. Elk land heeft wel 3 van de 4 ingrediënten: jungle, strand, bergen en zandvlaktes. Overal is de natuur dus mooi en divers, maar elk land heeft wel zijn eigen hotspots. Ecuador met de ongerepte Galapagos eilanden, Peru heeft de incastad Machu Pichu, Bolivia de indrukwekkende zoutvlaktes, Chili prachtige merengebieden en Argentinië heeft de gletsjers in Patagonië. Alleen daarom al zijn de verschillende landen de moeite waard. Maar erzijn nog meer overeenkomsten. Bijna elke Zuid-Amerikaanse stad heeft een Plaza de Armas, bijna elka man is macho en overal heb je rijst en maaltijdsoepen. Ook zijn de mensen van nature vriendelijk en geïnteresseerd. Hoe arm ze ook zijn, ze bieden je altijd wat aan, een gebaar waar ik soms tranen van in mijn ogen kreeg. Dan wou ik dat Nederlanders in het algemeen iets minder individualistisch en egoïstisch waren.

Na het beleven van Ecuador, Peru, Bolivia, Chili en Argentinië kan ik dan ook niet zeggen welk land ik het mooist, leukst of meest interessant vond. Het meest interessante vind ik juist dat elk land zijn eigen charme, bijzondere mensen en prachtige natuur heeft. Wel kan ik wat algemene feitjes over mijn reis geven:

Aantal aangedane landen: 6

Aantal dagen op reis: 128

Aantal hostals: 23

Aantal uren in de bus: 197

Aantal uren in het vliegtuig: 61

Aantal gelezen boeken: 9

Max temperatuur: 39 C

Min temperatuur: 2 C

Totaal gemaakte foto's: 3789! (mijn camera is duidelijk stuk aan overvuldig gebruik)

Raarste kwaaltjes:sarmonella enparasieten

Gesproken talen: Nederlands, Engels, Spaans (puur, maar ook Argentinië-stijl), Frans en Duits (die laatste 2 steeds gebrekkiger)

Aantal naar huis gestuurde pakketjes: 2

Totaal aantal kilo's pakketjes: 17

Outdoor sporten: hiken, sandboarden, mountainbiken, klimmen, snorkelen, paardrijden en raften

Gespotte dieren: lama´s, alpacas, condors, arends, valken, colibries, pinguins, pelikanen, zeehonden, flamingo´s, reuzeschildpadden, leguanen, spinnen, kakkerlakken, muggen, aapjes, papegaaien, blue-footed boobies, red-footed boobies, krabben, roze dolfijnen, piranha's, wombat, kaaimannen, aligatoren, roggen, struisvogels, vossen, vissen, zeesterren, paarden, zwerfhonden, konijnen en cavias.

Lokale dansen; salsa, samba, tango enregeaton .
Lokale biertjes: schneider, pacena,arequipena, cuscena en coronas.
Lokale drankjes: pisco-sour, caipirinas, tequila, mate de coca en cocathee.

Hoogtepunten: NY, Galapagos eilanden, Inca-trail, Zoutmeren, Buenos Aires

Reislog eindstand: 13 reisverhalen, 489 foto's en 972 reacties!

Grootste reislogfans: mama, Sacha en Ina!

Mijn grootste dank gaat uit naar: Joni (voor de website), Lot&Em voor glamourpakket, ShoQue voor broek en kaart met inhoud ;) en iedereen die de moeite heeft genomen om op mijn reislog te reageren!

Nu is mijn reis toch echt voorbij en mijn feitjes kunnen niet meer aangevuld worden. Maar nu is het tijd om van Holland te genieten. Vier maanden niet in Nederland zijn, doet je inzien dat we het in ons kleine landje prima hebben. Binnen 3 uur ben je het land door! Het feit dat we geen bergen hebben, draagt daar alleen maar aan bij. Alle mogelijkheid dus om veel dingen te zien. Daarnaasthebben wij het plezier van 4 seizoenen in 1 jaar. Het is uiteindelijk namelijk behoorlijk saai elke dag hetzelfde weer.En wat we ons moeten blijven realiseren zijnde kansen die je in Nederland hebt om je te ontwikkelen en jezelf te zijn.Ookal blijf je soms liever in je bed liggen. En niet te vergeten: we hebben de lekkerste kaas, en als enige land drop en hagelslag! Lang leven Holland! Heerlijk om weer terug te zijn en voor eventjes toerist in eigen land te kunnen zijn....

Reacties

Reacties

Loes

Een mooi bericht voor het einde van je mooie avontuur!!

Hoop dat je een beetje kunt wennen in Nederland

Tot snel...
Liefs

Hanith

Danielle bedankt voor alle leuke verhalen en mooie foto's! Voelde me af en toe weer een beetje terug in Sur-America! Heerlijk:) Geniet van alles in Nederland, want idd wat hebben we het goed daar he!

Ina Lentink

Hoi Daniële, Jammer dat het voorbij is. Bedankt voor
voor alle mooie verhalen, het lijkt wel of ik met je mee heb gereist. Ik zal ze missen.
Maar je hebt wel iets geweldigs mee gemaakt nu dan maar weer op naar de drop, kaas enz.

Ina Lentink

3789 foto's je bent voorlopig zoet met inplakken denk ik of zet je ze op DVD

Joni

Hi Daan,

Jij bedankt voor het grondige testen van onze ReisMee site! En natuurlijk voor de mooie verhalen en jaloersmakende foto's :-)

Klaus

Ejh Daan!!!

Wat een leuk bericht!!
Ik hoop je snel een keer weer bij Groen te spotten :D en anders in de stad.
Tot snel:D.

Liefs...

Emma

Lieve Daan,
Jouw avontuur is afgelopen en het mijne net begonnen, gek idee! Heel veel plezier in ons leuke landje, ik merk hier nu al dat ik sommige dingen mis (zoals een winkel als de Hema, haha!), ookal ben ik natuurlijk veel minder ver weg en doe ik hele andere dingen.
Tot snel, dikke kus Em

Willem

Hallo Dany, nu weer terug in Nederland en tot slot een prachtige samenvatting. Je hebt in de veertig dagen heel wat activitieiten ondernomen. Het was bijna te veel om op te noemen. Ik hoop dat je de " Raarste kwaaltjes: sarmonella en parasieten." ook weer te boven bent gekomen. Blij dat je weer net als je zusje weer heelhuids terug bent. Ik denk dat de hele reis een diepe indruk op je hebt gemaakt. Ik ben van plan aan een van je foto's een schilderij te wijden. ALhoewel veel van de 3789 foto's zijn de moeite wel waard. Veel liefs je vader.

mieke

Daan bedankt voor al die verhalen en foto's, zo konden wij ook meegenieten van al je reizen. Veel succes met je studie's. Groetjes van mij.

Wijnand

Wat zitten hier ontzettende mooie foto's tussen! Wie heeft die gemaakt? ;)
Kus Wijnand

willem

Hallo Dany, nog even een kleine corrrectie op mijn voorgaand bericht. De veertig dagen die ik daar noemde is een slip of the pen, het moeten erna enig rekenen zo'n circa 158 dagen zijn. De foto waar ik voor gekozen heb is die van de cathedraal met de ondergaande zon. En het is al klaar.

willem

Hallo Dany, hoofdrekenen blijft moeilijk. het zouden er ca. 128 moeten zijn. groetjes.

Daniële

haha pap.. tot maar wat meer Nintendo Braintraining doen ;) en ben heeel erg benieuwd naar je schilderij! heb al een mooi plekje op mijn kamer

Leoni

Heeej Daan,

Je bent weer terug in ond kikkerlandje..
Beetje een goede reis gehad en nu aan het bijkomen hier in Nederland. Zal wel weer ff gek zijn of niet..
Binnenkort maar ff Hemingway's aandoen of niet.

kus Leoni

Sacha

Hoi Daantje,

Gelukkig ben je heelhuids teruggekomen met leuke verhalen, foto's, Spaanse films en niet vergeten: souvenirs. Gourmetten was gezellig en het stappen met de fam in Apeldoorn was erg leuk. Voorlopig hard studeren en werken!!!!

Liefs Sacha

Jurian

Mooi verhaal danielle...

goed te horen dat je een leuke tijd hebt gehad in al die landen......de foto,s hebben er niet om gelogen;) damn...

groetjes vanuit oostenrijk

Claudia

Hoi Daniële,
Ik kwam via via op jouw site terecht en zag dat je bijna precies de reis gemaakt hebt die ik komend najaar wil gaan maken! (Al heb ik helaas een maandje minder de tijd). Gave verhalen hoor! Ik zou best wat tips van je kunnen gebruiken denk ik... Als je het leuk vindt om wat vragen te beantwoorden, zou je me dan willen mailen? c_croese@hotmail.com
Groetjes, Claudia

Aniek

Hallo Danielle,

Ik ben van plan om in februari voor 4 maanden naar midden en zuid-amerika te gaan. Ik ben me nu aan het oriënteren voor deze reis. Heb jij nog goede tips, dingen die ik zeker gezien moet hebben, plekken waar ik juist niet naartoe moet gaan, etc.?

Groetjes Aniek (aniekgerrits@hotmail.com)

Femke

Hi Daniele,

Kwam via google op je website terecht. Ook ik ben mij aan het oriënteren op een rondreis van ongeveer 4 maanden door Zuid-Amerika. Alleen ben ik nog flink aan het sparen en mijn grote vraag is dan ook, hoeveel heb jij in totaal ongeveer uitgegeven aan je hele reis? Incl. vliegticket? Misschien een beetje een brutale vraag.. maar ik vind het best lastig in te schatten. 1000eu aan zakgeld per maand bijvoorbeeld? Alvast superbedankt voor je reactie. Gr. Femke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!