Daniële op reis door Zuid-Amerika

God bless America

On my own.. in NY

In je eentje in de Big Apple is een hele interessante belevenis. Zowiezo heeft Amerika een grote impact op een Hollands meisje, laat staan NY. Maar zo alleen geeft het wel een extra dimensie. Wat bijvoorbeeld op valt is dat veel Amerikanen om een praatje verlegen zitten, ook wanneer ik dat niet ben. Zo ben ik naar een gospelkoren festival in Harlem geweest, in de Baptistische kerk. Erg mooi, erg Sister Act-achtig.Genietend van de muziek,had ik aanspraak. Toegegeven dat ik er wel heel opvallend uit zag tussen alleen maar donkere mensen en als enige blonde toerist. Had het geluk om een echte God-fanaat te treffen. Hij was opvallend dankbaar. Bijvoorbeeld toen ik uitlegde dat ik voor 4 dagen in NY was en op doorreis was naar Zuid-Amerika, was het 'Oh thank you so much for going to NY!'. En 'thank you su much for going to this church!'. En 'thank you so much for letting me talk to you!'. Waar je al niet dankbaar voor kan zijn. Hij zei nog net geen 'Amen!' op alles wat ik zei. Ook wou hij mij de stad laten zien en had hij zelfs een slaapplaats voor me, gij zult vreemdelingen herbergen. Ben toen maar na het zingen de kerk uit gegaan..

Vervolgens trof ik in de subway een vrouw die op weg was naar haar werk en haar gal wilde spuwen over de metro's. Vergelijkbaar met de NS. Spoorwerkzaamheden en ongelukken en maken het leven van een New Yorker er niet gemakkelijker op. Interessant was dat de vrouw haar hele leven al in the Bronx woonde, maar nog nooit de Statue of Liberty van dichtbij had gezien, laat staan in het Empire State Building is geweest. Hoe wereldwijs de gemiddelde Amerikaan is, is daarna vaker gebleken. Geen van de Amerikanen die ik heb gesproken is buiten de VS geweest. Daardoor lijk ik met mijn reizen nog interessanter hier.

Naast de aanspraak, wat vaak ook leuk en interessant is, zijn er ook dingen lastig als je alleen bent. Bijvoorbeeld om jezelf op de foto te zetten. Na vele foto's gemaakt te hebben van bezienswaardigheden en uitzichten, leek het me ook leuk om zelf eens op de foto te gaan. Anders lijkt het toch net of je er niet bent geweest. Heb inmiddels twee manieren gevonden om dit te klaren. 1). Elke keer wanneer er iemand aan jou vraagt om een foto van die persoonte nemen (wat mij om de een of andere reden vaak overkomt, betrouwbaar gezicht ofzo), vragen of diegene vervolgens een foto van jouw wilt nemen. 2). Onhandig een foto van jezelf nemen met uitgestrekte arm; binnen enkele seconden staat er daar een reddende engel die je wel wilt helpen een foto van je te nemen. Werkt gegarandeerd!

Verder heb ik niet alleen een betrouwbaar, maar ook een Hollands gezicht. Iedereen heeft het bij de eerste gok goed. Hopeloos is dan om uit te leggen dat ik uit Groningen kom. Ten eerste omdatniemand dat kan verstaan en ten tweede omdat iedereen alleen maar Amsterdam als antwoord wilt horen.Daarom speel ik het spelletje maar vaak mee en doe ik of ik uit A'dam kom, ook rook ik wiet natuurlijk.

Nadeel wanneerje alleen op reis bent,is datje niemand hebt die je kan ontnuchteren. Neem het fenomeen 11 september. Ik stond mezelf behoorlijk op te jutten opde uitkijktoren van het Rockafeller Centre. Telkens wanneer een helikopter over vloog, was ik bang dat het een vliegtuig was. Je wordt er toch een beetje paranoide van.. Niemand die tegen je zegt 'doe even normaal'. Dus ben ik maar snel weer naar beneden gegaan. Ook in de subway op 11 september langs het WTC is niet grappig, vooral niet als de metro onverwachts halverwege een tunnel ineens stil gaat staan. Maar ook dat heb ik overleefd en zodoende ben ik op Ground Zero beland. Daar ontmoette ik een politieman die niet verdrietig was, maar flirterig! En me een roos gaf! 'to take back to Holland', de macho. Heb de roos vervolgensbij Ground Zero gelegd.

Feit is dat het een heel avontuur is in je eentje, maar des te leuker! God bless America.... en nu op naar Zuid-Amerika!! Dios bendicio América del Sur!! (ofzo!)

mieke

Hoi Daan, ben je niet gelovig opgevoed , ga naar Amerika en je wordt het wel.Wat een indrukken heb jij opgedaan, nu kan je even bijkomen op het volgende adres.Groetjes en liefs van mij.

Ina Lentink

Wauw, Daniele Wat spannend allemaal.
En wat leuk dat er ook foto's op staan.
Zo te zien zit je in beter weer al wij hier.
Groetjes Ina doeiiiiiiiiiiiii

Tanya

Hee Daan,

Heerlijk om jouw verhalen te lezen terwijl ik op mijn stage in Winschoten zit. Maakt Winschoten net wat spannender voor mij!

Geniet ervan en ik blijf je verhalen volgen, goeie reis naar Zuid-Amerika!

Liefs Tanya

Karin

Hai Daan!

Geweldige verhalen, hou ons vooral op de hoogte! Ben benieuwd naar de verhalen die volgen over Zuid-Amerika! Geniet ervan, maar volgens mij zit dat wel goed en ik hoop dat er nog veel meer verhalen volgen!

Liefs, ka

Manel

:) blij dat 11 september stilletjes is verlopen x manel

Lief, druk, eenzaam vriendje

Lieverd, wat maak je veel mee. Ik ben zo trots op je.
Geniet ervan (en ik zal je vandaag weer even mailen) x

Louise

Zo jaloers op het feit dat je zo door NY ben gereisd!!!

Op naar je volgende avondtuur, zuid amerika!!

Liefs

Emma

Tis wat, al die Amerikanen om je heen! Het klinkt allemaal heel erg leuk wat je tot nu toe hebt gedaan, maar het grote avontuur moet nog beginnen! Heel veel plezier en geniet ervan.
Kus Em

Leoni

Gewelidig, super, stoer en gaaf.
Rond 11 september op de plek dees onheils. Geweldig om je verhaal weer te lezen.
Hele goede reis naar het zuiden en ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal.

liefs Leoni

Myrt!

Wat een leuke verhalen!!! Ik lees het met plezier :)
Veel suc6 met je reis naar zuid amerika!!!
KuSsS Myrt

Berber

heej daan,
klinkt allemaal erg indrukwekkend zeg... wat een avontuur! ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal.. succes onderweg in en naar zuid amerika!

liefs berber

Hilde

Lieve Daniële,
Wat enig om op deze digitale wijze met je mee te reizen. Je hebt beslist schrijverstalenten. Ik vind je dapper dat je zo in je eentje the Big Apple verkent.
Ik denk aan je,
Hilde

Charleen

Hee Daan! Wat cool weer...en zoooo herkenbaar. Vooral nu ik ook alleen reis. Je bent niet de enige met een uber-Hollands voorkomen. Mijn accent is nog steeds zeer aanwezig! Elke dag weer dezelfde vraag, waar ik vandaan kom. De mensen hier vragen zich altijd af of ik from Holland ben of from the Netherlands! Zeer confusing voor hen blijkbaar. Bovendien denkt iedereen idd dat de enige stad in NL Amsterdam is. En...jaja...men denkt nog steeds dat ew op "cloggies" (klompen) lopen! Tot snel, xxx

Hanith

Leuk leuk allemaal! Nu op naar Zuid-Amerika! Tijd voor het mooie spaans en de vriendelijke zuid-amerikanen! :)

Joni

Suggereer jij daar dat Amerikanen niet vriendelijk zijn Hanith!?

Tuyet

Hey Daan,

Leuk wat van je te horen! Wat cool dat je door Zuid-Amerika gaat backpacken! Erg leuk om al je verhalen te lezen. Ben benieuwd wat je allemaal nog meer gaat beleven, dus ik zal je site zeker volgen. Heel veel plezier en veel succes nog :)

Dikke kus, Tuyet

wim

Hallo Daan, na de politionele actie, de spirituele ervaring en de emotionele ervaringen zoals subway en Ground Zero nu weer aan het acclimatiseren in Qiuto, Ecuador. Het zal daar een stuk minder hectisch zijn dan in U.S. neem ik aan. Op naar de volgende geestelijke verrijking, het opnemen van een nieuwe taal, het spaans. Gelukkig, las ik net in een stukje vergeet je je moederstaal niet zodat je als je weer thuis bent je ook weer verstaanbaar kan maken. Veel plezier in Zuid America. je vader.

Grote Broer

Hee Daan, ECHT TE GEK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik gun het je echt van harte ben trots op m'n "kleine zusje" leuk om je daar te zien, volgens mij heb je het ook erg naar je zin. Groeten en een kus

Melina

Dag lieverd!!
Gaaf man! ben echt trots op je wat je allemaal doet!
en je verhalen zijn echt geweldig! precies zoals je hoopte dat het uit zou pakken ;)
hoop dat het super leuk is! geniet ervan meid!
verder... volgens mij ben je me vergeten op de mailinglist... misschien expres, kan natuurlijk... haha maar als je wilt, gooi me er dan nog ff tussen!
kus

Melina

oeps... al zelf geregeld... thanx

Daan

Vreemd Melien.. je stond er natuurlijk wel tussen!! kreeg al geen reactie van je ;) nu begrijp ik het! hoe gaat het met de Zuid-Afrika plannen?! hou me op de hoogte. dikke kus

margit

wat tof allemaal daan! klinkt alsof je je prima redt daar, wacht je volgende verhalen af..
xmarg

vincent