Daniële op reis door Zuid-Amerika

Praktische problemen van een Gringo

Sinds kort heb ik een cupmaatje groter. Het is zo gekomen. Vanwege de veiligheid is een moneybelt eenmust voor elke backpacker. * Hier in Ecuador wordt aangeraden om alleen het geld voor je dagelijkse behoefte mee te nemen, max 10 dollar. Dan denk je je geld veilig te hebben opgeborgen, maar dan hoor je het verhaal van een meisje waarbij zelfs haar moneybelt is doorgesneden en uit haar broek is getrokken. En het geld uit de broekzak van een Duitse vriend is gestolen. Ook ben ik recentelijk zelf slachtoffer geworden van de mosterd-truc (gelukkig mislukt)^^. Daarom heb ik sinds korteen cupmaatje groter. De bh blijkt namelijk een goede opberplaats te zijn! Ik draag daarin nualtijd 10 dollar extra, voor het gevalmijnmoney-beltgeld wordt gejat en ik daarna nog met de taxi naar huis wil. Ook mijn telefoon kan ik erin kwijt!

Deze praktische oplossing, zorgt ook voor praktische problemen! Stel jezelf het volgende voor.*^* Je staat bij de kassa in de supermarkt/kledingwinkel/discotheek, waar blijkt dat jenet te weinig geld in je moneybelt hebt. Zie dan maar eens ongezien je geld uit je bh te halen!! Ik heb al menig Ecuadoriaan verbaasd zien opkijken tijdens deze actie. Laatst ging zelfs mijn telefoon af net op het moment dat ik in een te volle bus stond. Heb hem dus maar laten gaan in mijn bh, mét hard geluid en vibratie.

Een ander praktisch probleem waar wij Gringo´s mee te maken hebben is hetfeit dat jewc-papier in de prullenbak moet doen.Toeristen hebbenuit automatisme al menig riolering verstopt geloof ik. Verder is alles hier zo goedkoop, dat je heel snel blut wordt. Een pizza en cola voor 1 dollar, cocktail voor 75ct. Ook bijelk bezoek aan de markt kom ik meer bohemièn terug. Behangen met armbandjes voor 33ct, kettingen, en leuke tasjes. Hetzelfde probleem met tijd. Er is hier zoveel te doen en te zien, dat je gewoon te weinig tijd hebt! En dan te bedenken dat ik 4 maanden geen verplichtingen heb, in Zuid-Amerika ben en dus alle tijd zou moeten hebben.

Als laatsteis er nog een taalprobleem; je leert mensen kennen van zoveel nationaliteiten, met het gevolg dat je Engels tegen NL-ers praat, Nederlands tegen Duitsers en Spaans tegen Engelsen!! Veel Gringo´s hebben ook een geheel eigen versie van het Engels. Ik hoor dan ook vaak dingen als ¨How late is it?¨ en ¨I have it cold¨ voorbij komen. Naast het Spaans leer ik dus ook een backpackerstaal... Liebe allemaal! Me gustan ustedes mucho, see you latery viele späs en Holanda! Chao!!

*= voor degene die er onbekend mee zijn, het is een plat heuptasje voor onder je broek

^^= de moster-truc wordt uitgevoerd door 2 mannen. De eerste smeert moster op je tas, zodat de tweede kan aanbieden om jet e helpen het schoon te maken. Ondertussen jat de eerste man je spullen.

***= voor de mannen misschien minder goed voor te stellen

Gerben

Lieve Gringo met je de bohémien-bh. Kon ik ook maar even in je bh mee...
Ik geniet steeds meer van deze enthousiaste leuk geschreven verhaaltjes.
Ik zal je morgen even een mailtje sturen. Was zo blij om je stem te horen.
x

mieke

Ha die Daniele, denk je met je moneybelt het geld goed op te bergen krijg je nu een cupmaat groter ook door de telefoon. Ik zie het al voor me, als je telefoon gaat en je moet hem opnemen.Was het lekker op het strand? Nu ga je de jungle in dat is weer heel wat anders.Dat lezen we wel in het volgende reisverslag.Het ga je goed, veel liefs van mij.

mieke

Daniele ik krijg wel bericht op email, maar eerst stond je naam er en nu staat er ReisMee en daarna Nieuw Reisverhaal online.

Ina lentink

Hola qua tal? Daniele, niet gek een cup maatje groter.
Goede oplossing hoor.
Voelt alleen niet zo prettig denk ik.
Vies hé dat wc papier in een mandje, dat is in Spanje ook zo. Wen er nooit aan, vergeet het ook vaak.
Groetjes Ina doeiiiiiiiiiiiii

Vincent

Ha Ha onze dubbel spion 007 met telefoon borsten

Sacha

Hoi Daantje,

Weer een te gek verhaal, blijf zo schrijven. Mag ik je weblogadres doorgeven aan Kim. Ze is erg benieuwd naar je verhalen en is ook in Zuid-Amerika geweest. Bij jou zijn de sieraden wel erg goedkoop, ik vond dat hier al. Wanneer je thuis bent liggen er max sjaals op je te wachten. Hoe was het strand en zijn er mooie mannen (ze zijn zeker klein)? Veel spaans plezier in de jungle.

Liefs Sacha

Mariska

Hi Daan,
Wat een goede tips en een leuk verhaal! Het is een mooie paradox; vier maanden vakantie en het toch te druk hebben :) Veel plezier en ik kijk weer uit naar je volgende verhaal!
Xm.

Daantje

Bedankt voor de enthousiaste reacties! Foto´s volgen wanneer ik terug ben van mijn week jungle. Chao!

Marianne

Hey Daan,
Erg leuk stukje om te lezen :)
Goede reis & take care.

Nienke

Lieve daan!

Leuk dat je zoveel verhalen online zet. Ik vind het leuk om te volgen wat je allemaal mee maakt, ook al is het moeilijk voor te stellen in het koude Nederland! Je mist hier verder weinig hoor, maar ik zal je binnenkort even updaten via de mail! Have fun meid!

Kus Nienke

Manel

Lieve daan! Je mist hier inderdaad niks! Even wegdromen onder het lezen van jouw verhaaltjes....

x manel

willem

hallo lieve daantje,
Ik vind het een prachtige fotoserie , mogelijk kan ik hier wat inspiratie uit halen, ik denk dat deze carnaval minder bombastisch als het carnaval in Rio. Ik hoop voor je dat je verder niet al te ingenieuze trucs hoeft uit te halen, want als ze dit door hebben je toch weer nieuwe lingerie aan schaffen. groetjes en veel reisplezier je vader.

Stephanie

Ha gringo, como estas? como es tu espanol? es mejor? y como son los chicos ala? me gusta su (verhalen... weet t even niet meer in t spaans).. hahah
echt zooo leuk die verhalen... ik herken dat helemaal met dat uit je bh halen.. had ik namelijk ook een keertje... een andere goede tip is. onder de zool in je schoen.. klinkt een beetje raar.. maar wat ik altijd deed was een kopie van mijn paspoort en de belangrijke nummers van de bank en iets van geld(en dat verklein je dan) en dat had ik dan in een plastic zakje. dat was dan voor de echte noodgevallen! hahaha klinkt heel dom maar ik kwam iemand die er veel baat bij had... na verder gaat alles goed.

xxx steef 2 (van groen

Melina

hey liefie!
gaaf man! knap werk: zonder veel werk, zomaar een cupje erbij!
Ben echt stinkend jaloers op je! Hou ons op de hoogte!
kuskus

Melina

haha, ben dus jaloers op je reizen en prachtige belevenissen... niet op je cupje extra... hahahaha

mieke

Hoi Daniele, hoe moet ik op de foto's reageren. Wat jij meemaakt in die paar weken dat je weg bent doen andere jaren over.Het was, niet afzien in de jungle als ik zie dat je met z'n 2en slaapt, lekker zwembad erbij, leuke werknemers, mooie bloemen, zwemmen bij een waterval enz. Ook het weekendje strand ziet er gezellig uit.Het zal wel een cultuurschok zijn als je na het varen vrijwilligerswerk gaat doen, maar dan heb je wel wat om aan terug te denken.Het is ongelooflijk wat je allemaal beleeft en leuk dat je ons ook mee laat genieten van je avonturen en mooie foto's.Daniele blijf genieten ervan en veel liefs van mij.

Tuyet

Hey daan, leuke verhalen! Mooie foto's ook, lijkt me erg cool om onder zo'n watervalletje te zwemmen. Ieehh eng vriendje had je in de badkamer :p maar je bent nu wel stoer in de jungle geweest!
Dikke kus, Tuyet

grote broer

Lekker met volle teugen blijven genieten maar dat kan jij wel, aan de foto's te zien. Ik ben trots op je, je doet het allemaal toch maar! Groetjes en kusjes

davke

lol