Daniële op reis door Zuid-Amerika

Ecuadoriaans carneval!

Ecuadoriaans carneval... ofwel het Mama Negra festival. Een feest gehouden in het stadje Latacunga, waar Ecuadorianen vanuit het hele land voor invliegen. Oorspronkelijk ontstaan ter ere van de maagd Mercedes, die volgens het verhaal de zwarte slaven in Ecuador heeft bevrijd. Dat is waarom de ´Moeder van de zwarten´ trots rondreidtop een paard, gevolgd door een kleurrijke parade. Inmiddels is het feest een veredeld zuipfeest geworden. Vergelijkbaar met het Nederlandse Koninginnedag of het Zuid-Nederlandse carneval.

José, onze gids die ook mee was naar het kratermeer, vertelde ons dat er veel shotjes sterke drank worde uitgedeeld. Een drankje afslaan wordt door de Ecuadorianen gezien als een belediging van hun cultuur. We moesten wel opletten dat het drankje ter plekken werd ingeschonken en dat degene die het aanbood zelf ook uit de fles dronk. Toen ik mijn eerste shotje gin-achtig spul aangeboden kreeg, kon ik het dan ook niet afslaan. De avond ervoor waren we nog uitgeweest, dus het kwam behoorlijk hard aan om 11 uur ´s ochtends. De Ecuadorianen wisten me daarna vaak te vinden met hun shotjes... Maar ´cultuur proeven´ moet dan ook all the way!

Ook waren we gewaarschuwd dat een onderdeel van dit feest bestaatuit geneesheren dieeen mint-achtig goedje drinken en het vervolgens uitspugen naar iemand die gereinigd moet worden. De Ecuadorianen hebben er extra veel plezier in om dit bij toeristen te doen, de zogenaamde Gringo´s. Gringo´s zijn alle niet-ecuadorianen en aangezien wij er behoorlijk niet-ecuadoriaans uitzien zouden we wel eens vaak de sjaak kunnen zijn. Dat heb ik geweten, want natuurlijk werd ikuit ons groepje gepikt om ´gereinigd´ te worden. Dit ritueel bestaat uit witte mannetjes die om je heen dansen en met stokken op je slaan (niet zo hard gelukkig), wat eindigt met het spugen! Het was gelukkig net gedronken schoon water, dus dat viel mee. Bovendien is mijn ziel nu gratis gereinigd, dus geen onpure gedachtes meer voor mij!

Een vreemde gewaarwording waren de offers waarmeeeen aantalmannen, maar ook kinderen, rondliepen. Deze offers bestonden uit rauwe varkens, cuys (cavia´s) en kippen, opgezet in een toren van vlaggen endrankflessen. Erg zwaar bleken deze te zijn, want achter elke man of kind die met zo´n opgezette varken op de rug liep, liep een man met een tafel, zodat ze konden rustig en hun offer achter hen op de tafel neer konden zetten. Begrijp nog steeds niet dat die mensen niet ziek worden van rauwe dieren op hun rug!

De Ecuadorianen bleken het erg leuk te vinden dat wij dit stukje cultuur vastlegden op camera. Wanneer je een groepje verkleedde mensen vroeg om ze op de foto te zetten, stond de volgende groep al klaar om op de foto genomen te worden. Dat ons groepje Gringo´s interessant was, bleek ook later toen de Ecuadorianen foto´s van ONS gingen maken. Natuurlijk werd ik weer uit het groepje getrokken om op straat mee te dansen met een traditionele dans. Omdat we toch al zo opvielen, hebben we ons aan het einde van de parade aangesloten om de polonaise erachteraan te dansen. Krijgen de Ecuadorianen ook nog wat Europese cultuur mee...

mieke

Ja, ja had jij je blonde haren maar moeten verven dan viel je minder op. Maar feesten vindt je geen bezwaar dus doe je vrolijk mee. Wat een mooie foto's weer. Groetjes van mij.

vincent

zo maak je nog eens iets mee :)

Ina Lentink

Spannend hoor je beleefd zo wel heel veel.
Je valt natuurlijk op met je blonde haar had je maar het advies van je moeder moeten doen (verven).
Nee hoor blond is mooier en zo maak je alles mee
geweldig. groetjes doeiiiiiiiii

Daantje

Lieve allemaal! Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik zal even op jullie reageren....

Mam en sas, leuk al die reacties op de foto´s en verhalen! En jullie zijn zo snel, soms heb ik een foto net geupload en staat er al weer een reactie bij! Tof!

Pap, er is hier in Quito een expositie van Andy Warhol! Daar ga ik binnenkort heen, ik laat je weten hoe het was!

Ina, bedankt voor alle trouwe reacties! Ik hoop Spaans te kunnen spreken met Steef wanneer ik terug ben.

Vin, ik ga liever met Gerben op reis de volgende x ;)

Rem, ik hou idd een dagboek bij, want ik maak zelfs meer mee dan dat ik hier allemaal kan neerzetten!

Silv, je zou het hier ook geweldig hebben gevonden! We moeten samen maar eens een reis maken!

Groen-(ex)-collega´s..leuk jullie reacties! Ik mis het klimmen van de trappen in Groen niet, maar jullie wel! Vooral de Hemingwayscocktails...alhoewel ze hier ook niet verkeerd zijn, én 5x zo goedkoop!

ShoQue....ik heb jullie al gemaild om te zeggen dat ik jullie mis! Hou me op de hoogte van alle gebeurtenissen in Grunn!

Emma en Charlotte...zijn jullie al ver met het plannen van jullie reis?

Tes en Sije....heel veel plezier over 1,5 week in CHina! Hou me op de hoogte van jullie belevenissen!

Hilde, ik zou zelfs teveel foto´s hebben voor een expositie! ;)

Judith, ik ga binnenkort ook maar een pakketje naar huis sturen met overbodig spul!

Maya en Frits, NY was idd heel herkenbaar maar Ecuador is een geheel nieuwe belevenis!

Myrthe...have fun in Aruba!!! Je tweede thuis!

Tuyet... hoe staat het met de studie? Ga jij nog meer mooie Asië-reizen maken? Ik zag dat je er al veel hebt gemaakt! Cool

Joni, bedankt voor de toffe reislog!!

Lieve huisgenootjes, is mijn kamer nog heel? Is het gezellig met Cigdem?

Last but not least, Gerben lieverd, wou dat je hier was!

Verder alle andere lieve reacties, super bedankt! Blij om te horen dat jullie meegenieten!

mieke

He globetrotter van me, nu heb je een groep waar je mee optrekt, gaat er ook nog iemand naar de eilanden? Heb je van mij 2 e-mails ontvangen, ook die over GuzDoeiiiii.co(wel belangrijk)? Kijk nu al uit wat je volgende keer weer hebt meegemaakt.

mieke

Zet ik doeiiii tussen Guzco, wat dom van mij.

Sacha

Hoi Daantje,

Wat een leuk verhaal en prachtige foto's, zo lekker vrolijk. Erg handig dat je bij de foto's een omschrijving schrijft. Ik ben blij dat je jou tijd maximaal benut, doe zo veel mogelijk uitstapjes anders krijg je er spijt van. Heb je nog wel tijd om te studeren of zijn dit de praktijk lessen ;)? Bedankt voor je antwoorden op de reacties van iedereen. Ik vind het erg leuk om te lezen.

Liefs Sacha

Daniële

Hoi Allemaal!

Misschien voelde aan aantal van jullie je al gepasseerd...maar er bleek een probleem te zijn met de hotmail adressen! Jullie hebben dus geen mailtjes gehad over uploads.. maar vanaf nu als het goed is wel! Laat het me anders even weten, want dan kan ik er iets aan doen.

Dikke kus vanuit Ecuador!

lot

heej lieve daan!

wat lief dat je ook iets naar ons schrijft, tussen al je mooie en speciale ervaringen door! zo te zien heb je daar al een leuk groepje mensen leren kennen, fijn! hier in grun gaat alles zn gangetje. donderdag worden em en ik uitgehamerd en zijn we (eindelijk!) bestuur-af! kan ik me helemaal storten op mn scriptie! (moet alleen nog wel een onderwerp vinden, hahaha!)
valencia komt inderdaad steeds dichter bij en ik heb er zoooo'n zin in!
nou meis dat was em weer, geniet van alles ! !
we denken hier veel aan je! liefs lot

Leoni

Hey Daan,
Super, en blond zijn heeft dan toch echt zijn voor en nadelen! hihi. Wel leuk om mee te maken. En hebben ze wat geleerd van de polonaise? Zie het al helemaal voor me.. En wat is je volgende adres na Ecuador?
Geniet ze en tot het volgende verslag!

Liefs Leoni

Karen

Hai Daan

Je reis door Zuid-Amerika is nu eindelijk werkelijkheid geworden. Als ik je verhaal zo lees, klinkt het allemaal super!! Ben benieuwd naar je volgende verhalen...

Liefs Karen

Emma

He Daan!
Ik geniet steeds als ik je verhalen lees, kan me bijna niet voorstellen hoe geweldig het moet zijn. Hier gaat alles z'n gangetje, leuk dat je ook nog eens aan ons denkt!
Als je nieuwe foto's upload, krijgen wij geen berichten, klopt dat? Er staan nu veel meer foto's op dan toen ik je vorige verhaal las! Nou ja, maakt niet uit.
Foto's zien er trouwens geweldig uit! Leuk dat je echte vrienden maakt! Zo kom je helemaal op je pootjes terecht.
Dikke kus, Em

Melina

Hey lieve Daan!
Wat weer een super verhaal! Het ziet er geweldig uit!
Veel plezier lieverd! Ik kijk uit naar het volgende verhaal!
Liefs Melina
P.S. Krijg overigens nog steeds geen mailtje van je site, beetje vaag... Zal me nog een x aanmelden...