Daniële op reis door Zuid-Amerika

Primera semana en Ecuador

Van de Big Apple naar Quito is een behoorlijke cultuurshock. NY waar alles duur, groot en gehaast is, enQuito waar alles tranquilo (=relaxed) en goedkoop is. In Ecuador kan je internetten voor maar 0,80 dollar per uur. Ditin verglijking met de USA waar het 10 dollar per uur is! Na een week maak ik me al aardig uit de voeten en kan ik al behoorlijk wat meer zeggen dan Hola. Inmiddels weet ik dat het gebruik van Adios hier raaris, en dat Chao wordt gebruikt (het Zuid-Amerikaanse Ciao!). Daarom keken de Ecuadorianen me zo vreemd aan toen ik de eerste dagen enthousiast Adios gebruikte!

Aanvliegend op Quito, krijg je het gevoel dat het vliegtuig op de stad gaat crashen. Quito ligt in een vallei van bergen en vulkanen en is helemaal volgebouwd. Maar gelukkig doemt er de laatste meters toch een landingsbaan op, midden in een woonwijk, en blijkt het vliegtuig toch te kunnen landen. Schijnt dat de piloten een speciaal vliegbrefet moeten halen om op Quito te mogen vliegen.

Omdat Quito op zo´n 3000 meter ligt, is hoogteziekte voor Europeanen vrij normaal. Aangeraden wordt om de eerste dagen het rustig aan te doen, om je lichaam te laten wennen aan de hoogte. Dat betekent geen cafeïne, geen alcohol en niet hoger gaan dan 3000m. Natuurlijk heb ik in mijn enthousiasme al deze verboden overtreden. Mijn tweede avond ben ik uitgeweest met mensen uit mijn hostal en de derde dag heb ik de vulkaan Cotapaxi beklommen. We zijn tot de ijsgrens gegaan op 5000m. Had het natuurlijk de weg omhoog erg moeilijk, zat zelfs in de ´Slow Group´, samen met een man van 50,had ik maar niet zo eigenwijs moeten zijn! Maar het uitzicht was het waard envooral de rit naar beneden op mountainbike was geweldig. Omdat ik daarna erg toe was aan relaxen ben ik de volgende dag naarde heetwaterbronnen in Papallactogeweest;de mooiste in heel Ecuador, met water rechtstreeks opgewarmd door de vulkaan. Om vervolgens in een ijskoude rivier af te koelen.

Wat mij erg ten goede komt is het eten in Ecuador. Mijn gastgezin, of eerder gastvrouw want ze is een alleenstaande vrouw, is erg aardig. Ik ben haar eerste Hollandse dus muy interesante! Ik krijg verse vruchtensappen 3x per dag, 3 gangen voor de lunch en 3 gangen voor het diner. Heb nog nooit zoveel vitamines binnen gehad! De laatste x zal wel geweest zijn toen mijn moeder zwanger was van me.

Het verkeer in Quito is een verhaal apart. Het komt hierop neer: geen autogordels, geen maximumsnelheid en geen voorrangregels. De Ecuadorianen hebben hier een oplossing voor, namelijk toeteren! Bruikbaar wanneer je voorrang wilt, wanneer iemand te langzaam rijdt en waneer je de aandacht van een chica wilt.. Ben nu al 3 x in de auto mee geweest met Ecuadoriaanse vriendinnen en elke keer verbaasde ik me dat het allemaal goed gaat. Schijnt zelfs dat hier minder verkeersongelukken gebeuren dan in Holanda, omdat bijna niemand in Ecuador een autoverzekering heeft en dus niemandzijn auto wilt beschadigen!

De horeca, nog een verhaal apart. Overal bestaat een grote overdaad aan personeel; minstens 8 mensen zijn er aan het werk, ongeacht de grootte van het restaurant of de bar.Ze zouden eens de besteding van de gasten per gewerkte uren van de bediening moeten uitrekenen! De plusuren zouden niets zijn in verglijking met Groen ;) Maar gelukkig is hier alles tranquilo en doet niemand moelijk. Het personeel heeft daardoor alle tijd en je tafel blijft erg schoon aangezien erconstant een doekje over wordt gehaald. Ook heeft de mannelijkebedieningruimschoots de tijd hun Zuid-Amerikaanse charmes uit te proberen bij de toeristen.Natuurlijk ben ik daar met mijn Hollandse nuchterheid resistent tegen.

Adios! Nee.... Chao!

Sacha

Hoi Daantje,

Even een korte reactie, ik moet zo werken. Wat heb je alweer veel meegemaakt, jij neemt zowel leterlijk als figuurlijk veel bagage mee naar huis. Mooie foto's, ik ga zo nog een keer goed bekijken. Hoe gaat het met de Spaanse les?

LIefs Sacha

vincent

vet cool weer!!!!!

mieke

Hoi Daniele, je ziet wel de Streepjes zijn vroeg op om je verhaal te lezen. Kleding en schoenen wat je gekocht hebt kan je daar goed gebruiken.Je bent pas 12 dagen weg en hebt al zoveel meegemaakt. Weer een leuk verhaal en mooie foto's.Genie er van en tot horens.Groetjes.

grote broer

hou je ook een echt dagboek bij? je maakt zo verschikkelijk veel mee. TOP! kus

Hilde

Lieve Daniële, heb genoten van je verhaal. Tentoonstelling Noorderlicht is geweldig. Volgende expositie kan over jouw reis gaan.
Liefs, Hilde

Ina Lentink

Hoi Daniele,
Wat maak jij veel mee, geweldig.
de foto's zijn ook schitterend.
Nog veel plezier en geniet er van.
Groetjes Steven en Ina

Mirella

Hey lieve Daan
Geweldig wat je allemaal ziet en doet !!
Erg leuk om je verhalen te lezen .
En zie je dat het bij GROEN dus wel meeviel met de uren !![hahaha]
Geniet ervan.....

Groetjes mirel

Louise

Nog steeds jaloers op wat je meemaakt!! Vooral op het weer denk ik, want dat is hier helemaal drama!!

Chao Meid.

Kus Loes

Janneke

Damn, Daan, ik ben zo jaloers op je. Terwijl ik de trappen van Groen beklim, zit jij gewoon in de Equadoriaanse bergen...
Geniet ervan, en ik zal een extra plusuur voor je maken morgen ;-)
Kus, Janneke.

Leoni

Ooohh.. daan, helemaal geweldig! En wat een indrukken maak je allemaal mee. Super!
Geniet ze, wij rennen de trappen van Groen wel af hihi.
Wat een verschil met daar, lachen!

Meis, veel plezier en ga door met schrijven.. elke keer weer leuk. En de foto's.. om jaloers op te worden.
Have fun en tot de volgende keer.

Dikke kus Leoni

Emma

He Daan!
Wat een leuke verhalen heb je weer! Ik geniet ervan ze te lezen. Ga zo door!
Kus Em

Klaus

Ejh Daan!!!

Super leuk al die verhalen die we van jou lezen. Ik blijf je zeker volgen!!! Ik wilde dat wij zoveel personeel hadden bij Groen en niet keken naar plusuren ;). Kon ik mij charmes ook een keer in de strijd gooien bij de vrouwelijke bezoekers van Groen haha ;).

Liefs Klaus

Sacha

Hoi Daantje,

Vorige bericht ben ik vergeten te zeggen, dat ik erg blij was dat ik wat van je hoorde en goed met je gaat. Met welke nationaliteiten zit je daar? Nog bedankt voor de 2 kaarten uit Groningen, ze hangen al aan de muur. Nu nog wachten op een kaartje uit Zuid-Amerika ;).

Liefs Sacha

tes en sije

Wat gaaf Daan!!!!! Veel plezier nog!!!! kus

wim

Hallo Daantje, leuk dat je zoveel afwisselende dingen mee maakt. Je gaat van de ene naar de andere sensatie. Ik denk dat je ook wel lekker opschiet met je spaans. Kusje je vader.

Melina

Hey meid! Super joh! en wat een overgang.. hoop snel weer van je te horen!
kus